fbpx

Hogyan motorozzunk éjszaka?

2020-01-13T09:26:12+01:002020. január 21.|Címkék: , , , |

0

Télen igen korán sötétedik, így megnő az esti fényviszonyok melletti motorozás esélye; emellett természetesen előfordulhat, hogy az utunk éjszakába nyúlik. Az alábbi cikkben a napnyugta utáni motorozás aranyszabályait ismertetjük meg önökkel.

  1. Lassan járj, tovább érsz!

A nappali tempó sajnos éjszaka már sok lehet, mivel a sötétben a reakcióidő másfélszerese a nappal jellemző értéknek. Tompított fényszóró használatával a belátható útszakasz hossza csupán 40-50 méter, távolsági fényszóróval pedig 120-150 méter. Az útba eső akadályokat (kivilágítatlan közlekedők, útfelbontás, stb.) ezen a távolságon belül szükséges észlelni, illetve kikerülni. Nekünk kell megválasztani azt a tempót, ami mellett még biztonságosan tudunk közlekedni, emellett mindenképp növelnünk kell a követési távolságot.

 

  1. Soha ne használjunk sötétített plexit éjszaka!

Ha tudjuk, hogy utunk során ránk sötétedhet, ajánlott magunkkal vinni tartalék színtelen plexit. Emellett jó hatással van a szemre a sárga lencsés szemüveg, mivel a kék szín ebben gyengébbnek hat, a többi szín viszont megvilágosodik, tehát kontrasztosabban látunk és javul a mélységészlelés is.

  1. A tisztánlátás végett…

Abban az esetben, ha karcos, bogaras vagy koszos a sisakrostély, lényegesen romlanak a látási viszonyok. Ugyanez igaz a motorkerékpár fényszórójára is: a tiszta lámpa hatékonysága jóval nagyobb, mint a koszosé. Nem árt ügyelni a fényszóró beállítására is. A helyes beállítás: álljunk egy falfelülettől 10 méterre, a tompított fényszóró fénycsóvájának kivetülése kb. 20 cm-el legyen lejjebb, mint amilyen magasan a lámpánk van.

 

  1. Lakott területen kívül reflektor használata kötelező!

A reflektort csak szak szembe jövő forgalom esetén, vagy közvetlenül valaki mögött haladva kapcsoljuk le. Ne nézzünk a szembejövő jármű fényszórójába, mert elvakíthat. Ilyenkor inkább az út jobb oldalát érdemes követni szemünkkel.

 

  1. Lényeges „apróságok”

Fékezéskor az összeülő teleszkóp, kanyarban pedig a motorkerékpár bedöntése miatt lerövidül az előttünk megvilágított úttest hossza, ezért a féktávokat szükséges hosszabbra venni, hogy kisebbet bólintson a motor, és kanyarokban se döntsünk akkorákat.

 

+1 extra:

A motorkerékpárt a méreteiből adódóan nehezebb észlelni az utakon; éjszakai vezetés esetén érdemes – az utóbbi időben trenddé vált – fluo sisakok, felszerelések és kiegészítők viselése mellett döntenünk.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top