Motoros érdekességek itthon és a nagyvilágban

A nagyvilágból

Az első motorkerékpár Németországban készült 1885-ben. Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach „Reitwagen” névre keresztelt ’kétkerekűje’ tekinthető a világ első belső égésű motorral hajtott járművének.

Az első motorverseny egy mérföldes távját 1897-ben az első helyen végző Charles Jarrot 2 perc 8 másodperc alatt tette meg. Az első sebességrekordot 1903-ban Glenn Curtis állította be, saját fejlesztésű motorkerékpárjával 103 km/órás sebességet ért el.

A legmagasabb kétkerekű Fabio Reggiani nevéhez fűződik. Az 5,10 méter magasságú kormánnyal rendelkező jármű a Guinness rekordok közé 2012-ben került be.

A legkisebb motorkerékpár alkotója Tom Wilberg 2003-ban szintén bekerült a rekordok könyvébe 1,1 kg-os járművével. A miniatűr motor első kereke 16mm, míg a hátsó 22 mm átmérővel rendelkezik, tengelytávja 80mm, ülésmagassága nem több mint 65 mm.

 

Hazai érdekességek

Az első magyar motorkerékpárt 1897-ben Bánki Donát készítette. Csonka Jánosnak köszönhető az első belső égésű motor terve, a járművek pedig a Ganz-gyárban kerültek legyártásra. Az országban később több motorgyártó is üzemelt: a Pannóniát Csepelen, a Danuviát Zuglóban, a Bervát pedig Egerben gyártották.

Az első országúti versenyt Magyarországon 1906-ban a Magyar Motorkerékpár Szövetség szervezte. A Budapest-Dunakeszi-Vác-Mácsa-Aszód-Gödöllő-Budapest távot 16 versenyző tette meg, a verseny szervezői a résztvevőknek 35 km/óra átlagsebességet határoztak meg.

A rendőrség kötelékében már 1927-ben állt motoros osztag. Az Indián motorokkal közlekedő rendőrök feladata az utak megnövekedett forgalmának ellenőrzése volt, gyors járműveikkel könnyedén érték utol a szabálytalankodó autósokat. Motorkerékpárok a posta, a csendőrség, a tűzoltóság és a katonaság szolgálatában is álltak.

 

2019.11.01.

Ezen a weboldalon sütiket használunk.
Adatvédelmi nyilatkozat