fbpx

Mítoszok az automatizált vezetésről – 1. rész

2022-07-04T11:17:33+02:002022. július 7.|Címkék: , |

0

Hamarosan valósággá válhatnak a sofőr nélkül közlekedő autók? Hogyan kell az emberek hozzáállásának változnia ahhoz, hogy széles körben elfogadják az automatizált vezetést? Többek között ezeket a kérdéseket vizsgálta az &Audi initiative neves szakemberek közreműködésével készült „SocAIty” tanulmánya, amely néhány, a témával kapcsolatban széles körben elterjedt mítoszt is tisztáz. A tanulmány összesen 8 mítoszt vesz górcső alá, ebben a részben az első négyet vizsgáljuk meg.

1. mítosz: Az önvezető autó olyan lesz, mint egy hagyományos autó, csak sofőr nélkül.

Az aerodinamika – különösen a tisztán elektromos hajtásrendszerű autók esetében – kulcsfontosságú tényező a hatótáv szempontjából, ezért továbbra is fontos szerepet játszik a tervezésben. E tekintetben tehát az autók és egyéb közlekedési eszközök külső megjelenése nem változik meg gyökeresen az automatizálás növekedésével. Bizonyos azonban, hogy a jövőben a belső tér kialakítása áll majd a tervezés középpontjában. A fő hangsúly az utasok kényelmére kerül, akik üléseinek bizonyos alkalmazások esetében már nem feltétlenül kell menetirányba nézniük. Az utasterek tervezésének e nagyfokú szabadsága sokféle lehetőséget kínál a fedélzeten utazóknak az egyénileg alakítható élményekre: kommunikáció vagy lazítás, munka vagy személyes szféra. A cél az utastér lehető legtágasabbra bővítése, amelynek részeként átmenetileg minden eltüntethető, amire nincs szükség: pedálok, sebességváltókar, kormánykerék.

„A digitalizáció lehetővé teszi számunkra, hogy még biztonságosabbá, személyesebbé és mindenekelőtt intelligensebbé tegyük a mobilitást. Célunk, hogy járműveink harmonikusan illeszkedjenek ügyfeleink mindennapjaiba, ezzel ugyanis valódi értéket kínálhatunk – a számukra valóban fontos dolgokra fordítható többletidő formájában.”

– Oliver Hoffmann, az Audi igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja.

2. mítosz: Ha elkészült és elérhető a megfelelő szoftver, az önvezető autók bárhol közlekedhetnek.

Ahhoz, hogy az önvezető autók megjelenhessenek az utakon, nemcsak az autóhoz, hanem teljes környezetéhez is abszolút megbízható és minden szempontból biztonságos szoftverre van szükség. Ennek érdekében fokozatosan megváltozik városaink arculata, az infrastruktúrát például intelligens közlekedési lámpákkal és útérzékelőkkel kell bővíteni. A városok egyre jobban digitalizálttá válnak, mind több és több önvezető autó számára kínálnak megfelelő ökoszisztémát. A városok így biztonságosabbak és nyugodtabbak is lehetnek, mivel ideális esetben fennakadások és torlódások nélkül haladhat a forgalom.

“Nem forradalom, sokkal inkább fejlődés várható – lépésről lépésre, már ma is felismerhető irányokba”

– Eric Hilgendorf, SocAIty-szakértő.

3. mítosz: Az önvezető autókkal elvész a vezetés élménye.

Ez az elképzelés nyilvánvalóan megijeszti az autórajongókat: nem csábítja őket, hogy egyszerű utasként, tétlenségre ítélve üljenek az autóban. Úgy gondolják, a gép megakadályozza őket abban, hogy autójukkal tájakat átszelve élvezhessék az élményt, amikor lábuk alatt a pedálokat, kezükben pedig a kormánykereket érezhetik. Valójában az igazság az, hogy az önvezető autók nem jelentik a vezetés élvezetének végét. Egyetlen gyártó sem akadályozza meg ügyfeleit abban, hogy saját maguk vezessék autójukat, ha épp úgy kívánják. A jövőben is a jármű tulajdonosa dönti el, hogy maga kívánja vezetni autóját vagy épp átadja autójának a kellemetlen vezetési feladatokat, például az autópálya-torlódások araszoló forgalmában.

„A mi dolgunk az emberek és nem az autók mozgatása”

-Torsten Gollewski, SocAIty-szakértő.

4. mítosz: Az önvezető autók kaput nyitnak a hackerek előtt.

Nem, általában véve semmivel nem lesznek sebezhetőbbek, mint a kézzel irányított autók. Az önállóan közlekedő járművek biztonsági rendszerei elleni hackertámadások hatásai mindenesetre súlyosabbak lehetnek, ezért fejlesztik folyamatosan a gyártók a kibertámadások elleni védelmi intézkedéseket, illetve javítják mind a járműbeli, mind a backend védelmi mechanizmusokat. Az autó és környezetének egyre bővülő hálózatba kapcsolásával ezért mind nagyobb erőfeszítéseket igényel a megbízható és folyamatosan naprakész kiberbiztonság is. Az önvezetésre képes járművekkel ugyanakkor nő a közlekedés biztonsága – ami a fokozott hatékonyság és nagyobb kényelem mellett a társadalom egésze számára előnyös.

„A szakma nagyon is komolyan veszi a témát. Az adatbiztonságot azonban a fejlesztéstől a teljes folyamaton át, az üzlet minden más vonatkozásában is mindenkor szem előtt kell tartani”

– Sam Abuelsamid, SocAIty-szakértő.

 

Forrás: nrgreport.hu

Szerző: nrgreport.hu

Dátum: 2022.07.07.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top