A túlbuzgó karbantartás, vagy a spórolós üzemeltetés esetei.
Gondolom az már feltűnt neked is, hogy alapvetően két fő véglet van a témát illetően. Az egyik elmélet szószólói a régi iskola alapelveit követve, minden esetben 10 ezrenként cserélnek olajat, bősségel van választék az autoalkatreszonline24.hu-n. A másik oldal a gyári 30 (vagy több) ezres intervallumot követve tartja helyesnek a karbantartási munkát. A témában írt cikkek alatt jellemzően követhetetlen kommentháború dúl, ahol a hadban álló felek abszolút megalapozott állításokkal képesek egymás véleményét sárba tiporni. Persze többen látják a komplexitását a dolognak, ennek köszönhetően lehet racionális válaszokat is kapni, de a leghangosabb vélemények általában szélsőségesek.
A túl sűrű olajcsere legnagyobb hátránya a környezetszennyező hatás és a feleslegesen megemelkedő fenntartási költség, de vajon mi számít túl sűrűnek? Az ezredforduló autóinál bevezetett flexibilis olajcsere-intervallumok szerint optimális esetben akár 30-40-50 ezer kilométert is el lehet menni, de sokféle szempont beleszámít abba, hogy meddig lehet eltolni a cserét. Az olaj élettartamát nagyban befolyásolja, hogy például csak napi néhány kilométert használja az ember, vagy hosszabb távokat megy, ahol az autó javarészt üzemmeleg állapotban van.
A címben feltett kérdést egy ismerősömtől hallottam, aki az elmúlt 3 évben vásárolta autóját, konkretizálni teljesen felesleges lenne, miről van szó, de egy bőven 100 ezer kilométer alatt futott, 5 éves gépjárműről van szó. A gyárilag előírt 30 ezer körüli olajcsere-periódus már ennél az autónál is jelen van, sőt, jelzi is, ha szükségességét érzi a foglalkozásnak, jelen esetben érezte is.
Esetünkben több tényező is összejátszott, ami miatt az autó felvetette a friss kenőanyag igényét. Alapvetően a motorolajnak van egy szavatossági ideje, amíg a megfelelően képes ellátni a feladatát. Éppen ezért van az, ha az ember figyelmesen olvassa el a gyári előírásokat, és nem csak a címszavakig jut, akkor észreveszi, hogy a futásteljesítmény mellett általában az a paraméter is szerepel, hogy milyen időintervallumig használjuk a kenőanyagot. Az én környezetemben nem egy olyan ember van, aki nagyon kis távokra használja az autóját, és 2 éven belül meglehetősen kevés kilométert megy. Ilyenkor nem is kérdés, hogy a csere időpontját a naptár szabja meg, főleg ha jellemzően városi rövidtávú a használat, ilyenkor az olaj hamarabb megfárad.
Van azonban a motor szempontjából az az ideális állapot, amikor állandó terhelés mellett üzemel hosszútávon, például ha hosszabb autópályás közlekedésre használja az ember nap mint nap. Ilyenkor lehet igazán kihasználni a technológia a fejlődés előnyeit, hiszen jóval nagyobb távokat enged megtenni a cserék között. Ez persze többnyire csökken, ahogy az autó futásteljesítménye nő.
Ritka az és általában egyéb műszaki problémára utal, amikor egy modern autó esetében indokolt lenne a 10 ezres csereperiódus. Ezzel együtt érdemes a naptárba vésni egy emlékeztetőt, ha jellemzően keveset használja az ember az autóját, hogy a 2 éves használatot lehetőleg ne lépje túl a kenőanyag. Azok, akik csak városban és rövid távokra használják az autójukat, legyenek körültekintőek, mert nem biztos, hogy a gyárilag megadott legnagyobb értékig kell húzni a dolgokat. Modern autók esetében elég sokféle rendszer figyeli az autó használati szokásait, ez alapján időben jelzi az olajcsere szükségességét, bár használt autó vásárlása esetén mindig van esély a hibára.
Tehát, amikor az olajcsere kérdése felmerül, és az autónak nincs motorikus baja (tehát nem fogyaszt indokolatlanul nagy mennyiségű kenőanyagot), néhány fő szempontot érdemes figyelembe venni, mielőtt kicseréled a motorolajat:
Mennyi kilométert mentem a csere óta?
Ahogy nő a szám, úgy közeledik a csere, ez egyértelmű.
Mennyi idő telt el a csere óta?
A két évet ne lépd át.
Sokszor megyek rövid távokon, vagy hosszabb utakra használom az autót?
Ha csak rövid távokra használtad, hamarabb itt az ideje a cserének, mintha csak autópályázol.
Mennyire kínoztam az autót, sokat forgattam, akár hidegen is?
Ha egy igaz streetracer vagy, esetleg csak simán sportosan tereled a vasat, az egy kerülettel arrébb lévő munkahelyedre, jelentősen csökkenhet az olaj élettartama.
A világ összes kilométere benne van már a kocsidban?
Indokolt lehet a sűrűbb csere, és a szintet is érdemes gyakrabban figyelni.
Szerző: Kozma Ádám
Forrás: alapjarat.hu
Dátum: 2022.05.27