fbpx
Főoldal - Kenőanyag - Hogyan befolyásolja a motorolaj a részecskeszűrők teljesítményét?

Hogyan befolyásolja a motorolaj a részecskeszűrők teljesítményét?

2019-11-07T09:35:03+01:002019. november 7.|Címkék: , , , , , , , |

0

A kenőanyagok fontossága a részecskeszűrős dízelmotoroknál

Mi a dízel részecskeszűrő (DPF), hogyan működik, és miért van szükség speciális motorolajokra?

A Daimler-Benz már 1969-ben kifejlesztette az első „koromégető szűrőt“. A szálszerkezetű anyagok mintájára megalkotott, majd a MANN & HUMMELIN-nél Ludwigsburgban, Németországban a haszongépjárművek és autóbuszok kipufogórendszereiben tesztelt dízel részecskeszűrő első változatának célja a kipufogórendszerből származó koromrészecskéknek a blokkolása volt, mivel ezek a részecskék (PM) súlyos egészségügyi problémákat okoznak.

A számok magukért beszélnek: a levegőszennyeződésnek évente 4,2 millió halálos áldozata van. A Föld lakosságának 91%-a él olyan helyen, ahol a levegő minőségét leíró határértékek meghaladják az elfogadott szintet.  A tüdőrákos megbetegedések 43%-át a levegőszennyeződés okozza (az Egészségügyi Világszervezet szerint). Ezek a statisztikák, természetesen, az autóiparra is hatással voltak.

Először a haszongépjárműveket, majd a személygépkocsikat látták el kipufogógáz-kibocsátást csökkentő technológiával, a későbbi fejlesztéseknek köszönhetően pedig a mai buszok, teherautók és személygépkocsik kipufogógázai 95%-kal tisztábbak, mint 1970-ben. Ezen technológiák közül megemlítjük a dízel részecskeszűrőt, amelyet a szálas szűrőből fejlesztettek ki, és alakítottak olyan összetett, zárt kerámia rendszerré, amelyeknek kizárólagos feladata az egészségre veszélyes részecskék felfogása és tárolása. És ezek nagyon jól ellátják szerepüket… addig, amíg el nem tömítődnek!

Az autógyártók ezt a problémát olyan regeneráló folyamatok kifejlesztésével küszöbölték ki, amelyek kitisztítják és “kiürítik” a részecskeszűrőket, és itt válik fontossá a motorolaj minősége.

A regeneráló folyamat nagyrészt a hőmérséklet olyan határértékéig történő növelésével érhető el, amelyen a koncentrált koromrészecskék elégnek. Ennek egyik megvalósítási módja az szokottnál nagyobb mennyiségű dízel üzemanyag befecskendezése és a kipufogógázokkal együtt a dízel részecskeszűrőbe való bevezetése. Ez a folyamat két problémát okoz: 1) a motorolaj az üzemanyaggal együtt a dízel részecskeszűrőbe kerül és 2) a dízel üzemanyag az olajteknőbe kerül.

 

Ám a problémáknak van megoldása:

  1. A nagy mennyiségű szulfátot, foszfort és ként (SAPS) tartalmazó motorolaj nemcsak a kipufogógáz-utókezelő rendszer teljesítményét fogja befolyásolni, hanem a részecskeszűrőt is eldugítja és csökkenti annak kapacitását. Ezért minden részecskeszűrő-kompatibilis motorolajnak ezekből az összetevőkből minél kevesebbet kell tartalmaznia (alacsony SAPS arány=Low SAPS).
  2. A motorolaj tüzelőanyaggal való hígítása elkerülendő. A tüzelőanyag a motorolajban a kenési képesség drasztikus csökkenéséhez vezet, amely később fokozott belső kopásokat, majd egy határon túl súlyos motorkárosodást okoz. Ezen okok miatt a részecskeszűrős motorokhoz használt motorolajok jobban ellenállnak a tüzelőanyaggal való hígulásnak.

 

 

Mindezt figyelembe véve elengedhetetlen a kiváló minőségű motorolaj használata, amely nagymértékben képes ellenállni a tüzelőanyaggal való hígulásnak, miközben a részecskeszűrő működését sem befolyásolja hátrányosan.

 

Motul 8100 X-clean 5W40

Nagy teljesítményű, 100%-ban szintetikus kenőanyag, amely kifejezetten az utolsó generációs autókhoz, közvetlen befecskendezésű turbó-dízel motorokhoz (közös nyomócső vagy injektorpumpás rendszerek), EURO IV vagy EURO V környezetvédelmi besorolású benzinmotorokhoz lett kifejlesztve, ahol az ACEA C3 HTHS (> 3,5 mPa.s) és a “Mid SAPS” szabványoknak megfelelő motorolajokat kell használni.

Szabványok: ACEA C3, API SN/CF

OEM tanúsítványok: VW 502 00 / 505 00 / 505 01, BMW LL-04, Porsche A40, Ford WSS M2C 917A, MB 229.51, Opel GM dexos2™, Renault RN 0700, RN 0710, Fiat 9.55535-S2.

 

Motul 8100 X-clean+ 5W30

100%-ban szintetikus kenőanyag, amely kifejezetten az legfrissebb generációs VAG (Volkswagen, Audi, Skoda és Seat), Mercedes-Benz és BMW, dízel vagy benzines, EURO IV és EURO V környezetvédelmi besorolású, rugalmas olajcsere intervallumokkal rendelkező motorokhoz lett kifejlesztve. Kompatibilis a dízel részecskeszűrőkkel.

Szabványok: ACEA C3

OEM tanúsítványok: BMW LL-04, MB 229.51, Porsche C30, VW 504 00 – 507 00.

 

Motul 8100 X-clean EFE 5W30

100%-ban szintetikus, csúcstechnológiás kenőanyag, amely egyidejűleg biztosít magas védelmet és  üzemanyag-takarékosságot. A BMW Group, a GM (General Motors) Opel, a Mercedes és a Volkswagen által jóváhagyott Extra Fuel Economy [különösen tüzelőanyag takarékos] tulajdonság. Kifejezetten a legmodernebb autók motorjaihoz lett kifejlesztve, szívócső vagy közvetlen befecskendezésű, szívó vagy turbófeltöltős benzin- és dízelmotorokhoz.

Szabványok: ACEA C2/C3, API SN

OEM tanúsítványok: BMW LL-04, Opel GM dexos2™, MB 229.52, VW 505 01, Fiat 9.55535-S1/S3

 

Motul 8100 Eco-clean+ 5W30

100%-ban szintetikus, nagy teljesítményű, üzemanyag-takarékos motorolaj, kifejezetten az autógyártók (OEM) számára lett kifejlesztve, amelyek alacsony súrlódású, alacsony HTHS tartalmú és alacsony SAPS tartalmú olajokat igényelnek. Kompatibilis az Euro IV, Euro V és Euro VI kibocsátási szabályozásnak megfelelő benzin- és dízelmotorokhoz. Kompatibilis a dízel részecskeszűrőkkel.

Szabványok: ACEA C1, JASO DL-1

OEM tanúsítványok: Ford WSS M2C 934B, Jaguar ST JLR.03.5005

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!