Napjainkban a korszerű dízel motorok mindegyike common-rail rendszerű. Mindegyik befecskendező rendszer gyártó, legyez az Bosch, Delphi, Denso vagy Siemens-VDO, a CR technológiát használja.
Ez annak köszönhető, hogy az egyre szigorúbb környezetvédelmi normákat már csak ezzel a technológiával lehetséges létrehozni:
Sőt a normák szigorításával szükségessé vált, hogy a mérnökök egyre nagyobb nyomású CR rendszereket fejlesszenek ki:
és egyre gyorsabb reakció időkkel:
A nagy nyomás és az egyre kisebb injektor furatok egyben egyre érzékenyebb rendszerekké tették a szennyeződések szempontjából. Tehát fontos az üzemanyag minőség és a használt üzemanyag szűrő minősége (<5 μm).
Sokszor előfordul, hogy a motor nem indul és a diagnosztikai készülékkel egyetlen hibakódot sem tudunk kiolvasni, amin esetleg elindulhatnánk. Tehát a dízel befecskendező rendszer meghibásodása esetén gondban vagyunk, mert a rendszer megbontása körülményes (tisztasági feltételek) és időigényes.
De előszőr is lássuk, hogyan épül fel egy ilyen CR rendszer.
Bosch CP1 CR rendszer felépítése:
1.Nagynyomású szivattyú 5.Motor vezérlőegység (ECU)
2.Csatlakozó elem 6.Befecskendező (injektor) tű
3.Rail-cső 7.Injektor
4.Nyomásérzékelő 8.Nyomásszabályzó szelep
Hasonló a működési elve a Delphi DFP1, DFP3.1, DFP6.1, Bosch CP1, CP1H, CP2, CP3, CP4, Denso HP1/HP2, HP3, HP4 és a Siemens DCP type 1 & DCP type 2 rendszereknek is.
Delphi DPF1 Delphi DFP3
Bosch CP1
Látható, hogy a nagynyomású rendszer: egyszerű és tulajdonképpen 5 részből áll:
1.nagynyomású szivattyú
2.nyomásszabályzó szelep
3.nyomásérzékelő
4.injektorok
5.ECU – vezérlőegység
A common rail rendszerek esetében a befecskendezés és a nyomás előállítása egymástól le vannak választva, így az elektronikus rendszerek többek között ezért sem tudnak minden hibajelenséget diagnosztizálni. Amennyiben a rendszerben nem alakul ki a megfelelő nyomás, akkor hibás működéshez vezet. Ennek pontos okát hidraulikus mérésekkel lehet meghatározni.
Természetesen minden igaz nem csak személygépkocsiknál, hanem haszongépjárműveknél is.
Kellemetlen az a szituáció, mikor egy ilyen egyszerű rendszernél, már kicseréltük az injektorokat több százezerért, leszedtük és elküldtük a nagynyomású szivattyút az adagolóshoz és próbapadi vizsgálat után visszaküldte, hogy a szivattyúnak semmi baja, az előírt paramétereket adja, és több napot elvesztettünk ezzel és a rendszer mégsem indul (maradva az előző példánál, se hibakód, se semmi és mégsem indul).
Ilyenkor arra gondolunk, hogy de jó volna egy segítség. Pedig a megoldás az orrunk előtt van és ezt úgy hívják „gépkocsin végzett common-rail diagnosztika”. Igen, nem kell leszedni semmit (se szivattyút, se injektorokat), időt is és energiát is spórolunk, hiszen a befecskendező gyártók kifejlesztették azokat az eszközöket és technikákat, mellyel könnyedén azonosíthatjuk a hiba helyét (maradjunk még mindig a példánknál, a motor nem indul és se hibakód, se semmi).
Természetesen mind mindenhez vannak szabályok, amit be kell tartani:
- Ha nem tudod hogyan működik, akkor ne állj neki rutinból. A rendszerek különböznek nagyon egymástól, egy rossz művelet VÉGZETES lehet.
- Ha nem tudsz, akkor kérdezz. Kérdezni nem szégyen.
- Ha a válasz nem helyes, az még nem ellentmondás.
- „Szerencse nélkül semmit a világon nem lehet megvalósítani.” Vitray Tamás
De lássuk most már miről is van szó.
- Ha megmérjük a nyomást a nagynyomású szivattyú kimenetén indítózás közben egyszer úgy hogy a saját eredeti nyomásszabályzója van benne, majd még egyszer úgy, hogy a nyomásszabályzó helyére egy „vak-szabályzó”-t teszünk, mely teljesen nyitott állapotba hozza a szivattyút, akkor a mért két nyomásból és ennek nagyságából máris 100% biztonsággal megmondhatjuk, hogy a szivattyú vagy a benne lévő nyomásszabályzó a hibás.
- Csatlakozzunk rá a diagnosztikai készülékkel és a paramétereknél jelenítsük mert a rail nyomást és ezzel párhuzamosan mérjük meg a nyomást a rail csőben. Ha a két nyomás egyezik, akkor a nyomásérzékelőnk jó. Illetve mivel a kommunikáció rendben zajlott (emlékezzünk, se hibakód, se semmi) a vezérlőegységünk is rendben kell legyen.
- Ha az A. és B. pont pipa, azaz minden rendben, akkor csak az injektorokkal lehet gond, mivel az 5 elemből 4-et leteszteltünk. Hogy melyik injektor pontosan (1-3-2-4) azt a résolaj méréssel (eltérés és mennyiség) tudjuk beazonosítani.
Természetesen a fenti diagnosztikai logikai séma feltételezi, hogy az alacsony nyomású rendszerrel minden rendben van.
Több gyártónak, beszállítónak is vannak a fent leírt gépkocsin végzett diagnosztikához eszközei, melyet most egyenkét bemutatnám:
Magneti Marelli
Cikkszám: 007935095600
Megnevezés: HP-G2500 Üzemanyag rendszer vizsgálóberendezés
ÜZEMANYAG RENDSZEREK: G-Di, FSI, HPI CRI / CRIN CSÓNAKOK / TEHERGÉPKOCSIK / AUTÓBUSZOK
DIAGNOSZTIKA:
- Nem megfelelő üzemanyag nyomás
- Hibás üzemanyag szivattyú
- Nagynyomású szivattyú reakciója
- Rendszer tömítetlenségei (szivárgások)
- Hibás nyomásérzékelő
- Üzemanyag injektorok tömítetlenségei
- teljes diagnosztika lehetősége a berendezéssel
JELLEMZŐ TULAJDONSÁGOK:
- Kompakt & Hordozható
- Dinamikus & statikus tesztek
- Olvasható analóg kijelző magasnyomású rendszer számára
- Robusztus és tartós műhelyek számára
- Valódi leolvasás a nyomásléc sínjéről (nem a nyomásérzékelőről)
- Könnyen illeszthető az összes befecskendezési rendszerhez
- Könnyű szerelés a motor fedelén (kampó)
- Gyors és eredményekben ismételhető
MŰSZAKI SPECIFIKÁCIÓ:
Üzemanyag nyomásjelző glicerinnel: 0-2500 Bar
Rugalmas magasnyomású vezetékek (2 darab)/méretek:4500Bar/70cm
Csomag méretei (cm)/Súlya(kg): 53 x 43 x 1/ 8
Előnyök:
- A nyomásmérőnek a tartománya 2.500 bar, ezért a legújabb rendszerekhez is használható.
- Analóg kijelzés, ami bizonyos helyzetekben előnyt jelent.
Hátrányok:
- A készlet inkomplett, ezért nem alkalmas a A.,B.,C.-re.
Sealey
Cikkszám: SEA VS216
Megnevezés: VS216 Dízel nagynyomású szivattyú tesztkészlet
- Alapvető eszköz a dízel közös nyomócsöves rendszerek nagynyomású üzemanyag-körének pontos méréséhez.
- 2000 bar nyomásmérővel, nyomáshatároló szeleppel és nagynyomású rugalmas tömlőkkel rendelkezik.
- A készlet tartalmaz egy készlet üres szivattyú-szabályozót és befecskendező csődarabokat is.
- A készlet különféle tesztek elvégzését teszi lehetővé:
- Motor indító/üzemi nyomáspróba
- Maximális szivattyúnyomás teszt
- Szivattyúnyomás-szabályozó teszt
- Injektor szivárgási teszt
Mérőnyomás tartomány: | 0-2000bar |
Tömlő hossza: | 500mm (x4) |
Tömlőszerelvények: | M12 x 1.5 (x2), M14 x 1.5 (x2) |
Tömlőszerelvény-adapterek: | M12 x 1.25 (x2), M14 x 1.25 (x2) |
Dummy szabályozó alkalmazások: | Bosch CP1, Bosch CP3, Delphi DFP1/DFP3, Denso HP1/HP2, Denso HP3, Siemens DCP1, Siemens DCP2 |
Befecskendező cső üregek: | M12 x 1.5 (x6), M14 x 1.5 (x6) |
Nyomásmérés alapjáraton Nyomásmérés indítózáskor
Előnyök:
- Analóg kijelzés, ami bizonyos helyzetekben előnyt jelent.
- A készlet tartalmazza mind a 9 db nyomásszabályzó helyettesítő „vak-szelepet”
- A készlet tartalmaz lezáró dugókat is, abban az esetben ha a szivattyú nehezen elérhető, így a rail-cső egyik injektorának helyén is mérhetjük a szivattyú kimeneti nyomását (a többi injektor csatlakozást a rail-csőn a lezáró dugókkal tömítjük).
Hátrányok:
- A nyomásmérőnek a tartománya 2.000 bar, ezért a legújabb rendszerekhez csak korlátozottan használható (indítózás, alapjárat, mindaddig míg a nyomás a méréstartományon belül van).
Delphi
Cikkszám: YDT850 + YDT410 + YDT747 + YDT700
Megnevezés: CR diagnosztikai készlet + Hamis aktuátor diagnosztikai készlet + Bosch CP4 + Truck kiegészítő
Egyszerű, alacsony költségű diagnosztikai képességet biztosít az összes jelentős gyártó által gyártott Common Rail rendszerek szivattyúihoz és befecskendezőihez.
A hidromechanikai diagnosztika mércéjeként szolgáló Delphi Sealed Rail Kit egyszerű, alacsony költségű, járművön történő tesztelési lehetőséget biztosít a Common Rail szivattyúk és befecskendezők minden márkájához.
A készlet egy elektronikus nyomásvizsgálóból és injektor-visszaszivárgás-mérő berendezésből áll, amely lehetővé teszi a közös nyomócsöves szivattyú tényleges nyomásának elkülönítését és ellenőrzését, valamint az egyes hibás befecskendezők azonosítását. Ez azt jelenti, hogy csak a hibás alkatrészeket kell kicserélni.
Ne keverje össze a Delphi Sealed Rail Kit-et a visszaszivárgó palackkészlettel. Az egyszerű visszaszivárgó palackkészletek csak lehetővé teszik az üzemanyag visszafolyási mennyiségének összehasonlítását a befecskendező szelepek között; nem tudják azonosítani a sínnyomás vagy a CR szivattyú problémáit.
Gyártói link: https://www.delphiautoparts.com/gbr/en/product/sealed-rail-diagnostic-kit
Videó: https://www.youtube.com/watch?v=b-PgwxWImfw&ab_channel=DelphiTechnologies
Előnyök:
- A használati útmutató tartalmazza a gyártók előírt referencia nyomásait és a logikai sémát a használathoz.
- Párhuzamos injektor résolaj mérés.
Hátrányok:
- Nincs
ZUP HP
Cikkszám: HP919 610 00
Megnevezés: Készlet nagy nyomás mérésére Common Rail rendszerekben 2500 bar
Gyártó link: https://www.zup.com.pl/index.php/katalog/diagnostyka-silnika/common-rail-przyrzady-diagnostyczne.html
A készülék használata lehetővé teszi:
- a Common Rail szivattyú nyomásának mérését,
- a rendszer nyomásának mérését járó motor mellett,
- a befecskendező rendszer és az injektorok tömítettségének ellenőrzését.
A készülék a mérőrendszer szellőzőszelepével van ellátva.
Glicerin-nyomásmérő 2500 bar HP919 610 10
Póló szellőzővel HP919 600 50
Csatlakozó tömlő (2 db) HP919 600 20
M12 / M12 csatlakozó (2 db) HP919 600 30
Redukció üzemanyagcső M12 / M14 (2 db) HP919 600 41
Redukció üzemanyagcső M12 / M12 HP919 600 42
Szellőztető tömlő HP919 600 22
Előnyök:
- A méréstartomány 2500 bar.
- Több kiegészítő rendelhető még hozzá (HP919 620 00, HP919 650 00, HP919 670 00, HP919 420 00, HP919 400 00)
Hátrányok:
- Nincs résolaj mérés.