fbpx
Főoldal - Garázsipar - ULTRAHANGOS PARKOLÁSI TÁMOGATÁS – PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

ULTRAHANGOS PARKOLÁSI TÁMOGATÁS – PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

2021-07-09T11:20:43+02:002021. július 9.|Címkék: |

0

ALAPOK

A parkolási asszisztens olyan vezetősegítő rendszer, amely támogatja a vezetőket a manőverezés és a parkolás során, és figyelmezteti őket a jármű közvetlen közelében lévő akadályokra.

A hagyományos parkolási segédeszköz ultrahang alapján működik, amelyet több szenzor segítségével bocsátanak ki. Ha akadályt észlelnek, a vezetőt erről vizuálisan vagy akusztikusan tájékoztatják. Minél több ultrahangos érzékelő van felszerelve és eloszlik a jármű szélességén, annál pontosabb lesz a mérési eredmény. A járműtől vagy a rendszertől függően LED-kijelzők, grafikus ábrázolások a képernyőn vagy tisztán akusztikus jelzőberendezések telepíthetők a szükséges információk biztosítása érdekében.

Egyes járműgyártók rendszermegjelölései

  • Akusztikus parkolórendszer (APS – Acoustic Parking System) Audi
  • Parkolásvezérlés (PDC – Park Distance Control) Volkswagen, Seat, Skoda, BMW, Toyota, Ford, Mazda, Range Rover, Volvo
  • Parkolássegítő modulok (PAM – Parking Assist Modules) Ford
  • Parktronic Mercedes Benz
  • Parkolássegítő rendszer (PAS – Parking Assist System) Volvo

TERVEZÉS ÉS FUNKCIÓ

Az alábbi rendszerleírásokat és diagnosztikai információkat szemlélteti a Golf V Plus példája. A tisztán akusztikus parkolási segédeszköz gyártója a parkolási távolság-ellenőrzést (PDC) jelöli. Mivel négy ultrahangos érzékelő van felszerelve a hátsó lökhárítóba, ezt 4 csatornás rendszernek nevezik.

Parkolássegítő funkció

A parkolósegéd bekapcsol, amint a hátrameneti fokozat be van kapcsolva. A lökhárítóba szerelt ultrahangos érzékelők kombinált adó- és vételi módban ultrahangos impulzusok csomagját bocsátják ki. Az akadály (visszhang) által visszavert jeleket az ultrahangos érzékelők ismét vételezik, felerősítik, majd digitális információként továbbítják a vezérlőegységhez.

A vezérlőegységben lévő algoritmus kiszámítja az akadály távolságát a jelek tranzit-idő különbsége alapján. Amikor vételi üzemmódban van, egy ultrahangos érzékelő a szomszédos ultrahangos érzékelőktől is fogad jeleket. A vezérlőegység így ki tudja értékelni több érzékelő jeleit és ennek függvényében kiszámíthatja a minimális távolságot. Az akusztikus távolságra figyelmeztető rendszer 160 cm távolságig hat. A hangjel frekvenciája, azaz a csipogás az akadálytól való távolság csökkenésével változik. Ha a távolság kevesebb, mint 20 cm, folyamatos hangjelzés hallható.

A hátrameneti fokozat kikapcsolásával vagy 15 km / h sebesség túllépésekor a parkolósegéd kikapcsol.

RENDSZER ALKATRÉSZEK: ÁTTEKINTÉS

A jármű hátsó részének parkolási segédeszköze a következő elemekből áll:

Vezérlőegység

A PDC vezérlőegység minden egyes ultrahangos érzékelőt és a hangjelző készüléket vezérli.

A vezérlőegység meghatározza az akadály távolságát a digitális bemeneti jelek által szolgáltatott adatok alapján.

Ultrahangos érzékelők

Minden érzékelőnek megvan a maga elektronikája, és adatvezetékkel csatlakoznak a vezérlő egységhez. Minden érzékelőnek közös tápegysége van.

Az ultrahangos érzékelő felépítése / kialakítása:

  • Leválasztó elem
  • Membrán
  • Elektromos kapcsolat
  • Az érzékelő háza

Hangjelző eszköz

A jelzőberendezést a vezérlőegység vezérli és piezokerámián keresztül, rezonátorral együtt audio frekvenciát (kb. 1 kHz) generál.

Műszaki adatok

  • Tápfeszültség 9 -16 volt
  • Ultrahangos frekvencia 50kHz – 60kHz
  • Detektálási szög: függőleges / vízszintes 60 ° +/- 10 ° fok
  • Tartomány 250cm
  • Hőmérséklet-tartomány: -40 és 85 ° C között

FONTOS INFORMÁCIÓK A KEZELÉSRŐL ÉS MŰKÖDÉSRŐL!

Gyárilag felszerelt pótkocsi-tengelykapcsolóval rendelkező járműveknél a PDC-rendszer nem kapcsol be pótkocsi vontatásakor. Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a rendszer nem ismer fel a kisebb tárgyakat, oszlopokat, ezért ennek következésképpen azokat nem veszi fel a rendszer, ami azt jelenti, hogy emberi beavatkozás nélkül károkat okozhat a járműben.

BIZTONSÁGI ÉRTESÍTÉS!

A járművezetők kizárólagos felelősséggel tartoznak a parkolásért és az összes többi manőverért! Az elektronikus parkolási segédeszköz vezetői segítségnyújtási rendszer, de nem helyettesítheti az emberi vezető megfelelő gondosságát és figyelmességét. A fizikai korlátok következtében holt zónák vagy vakfoltok is előfordulhatnak az ultrahangos mérés és az objektumfelismerés során, ha a hang visszaverődése gyenge. Ezért a járművezetők továbbra is felelősek az akadályok felméréséért.

HIBAKIHATÁSOK

A parkolási segédeszköz meghibásodásakor a következő következmények léphetnek fel:

  • A hibalámpa világít (rendszerfüggő)
  • Hiba beírás a vezérlőegységben

A HIBA OKAI

A parkolási segédeszköz meghibásodásáért a következő okok lehetnek felelősek:

  • Hibás az áramellátás
  • A lökhárító vagy az érzékelők külső sérülései
  • Hibás ultrahangos érzékelő
  • Hibás hangjelző eszköz (hangjelzés)
  • Hibás vezérlőegység

HIBAELHÁRÍTÁS

Az ultrahangos érzékelőket, vagy inkább azok működését a megfelelő magasabb szintű vezérlő egység figyeli. Az esetleges hibák a vezérlőegység hibamemóriájában tárolódnak és megfelelő diagnosztikai egység használatával kiolvashatóak / frissíthetők. Egyes járműmodelleknél figyelmeztető üzenet is megjeleníthető a műszerfalon rendszerhiba esetén.

Mielőtt azonban elvégeznék a vezérlőegység diagnosztikáját, először a kezdeti hibaelhárítási tevékenységek részeként célszerű szemrevételezni az egyes rendszerelemeket.

Vezérlőegység diagnosztika

A vezérlőegység diagnosztikájának részeként lehetőség van különféle funkciók és járműinformációk segítségére, amikor szükséges.

Hibakód

Ebben a funkcióban a hibamemóriában tárolt hibakódok kiolvashatók. Minden későbbi hibaelhárítás esetén a lehetséges hatásokkal és okokkal kapcsolatos általános információkat a hibakód leírások tartalmazzák.

Paraméterek olvasása

Ez a funkció lehetővé teszi a vezérlő egység által mért aktuális értékek, például a féknyomás vagy a fékpedál helyzetének kiválasztását és megjelenítését.

Kódolás

Ezzel a funkcióval a parkolássegítő figyelmeztető hangjelzésének hangereje beállítható.

Kapcsolási rajzok

A rendszer-specifikus kapcsolási rajzok a jármű információiból (HGS-Data) érhetőek el, és hibaelhárítási célokra használhatók. Itt leolvasható a vezérlőegység csatlakozóján lévő PIN hozzárendelés vagy a kábel színei, és felhasználhatók további tesztelésre.

FONTOS!

A megfelelő vizsgálati mélység és a funkciók sokfélesége a jármű gyártótól függően eltérő módon határozható meg, és a vezérlőegység megfelelő rendszerkonfigurációjától függ.

 

KARBANTARTÁS ÉS JAVÍTÁS: FONTOS INFORMÁCIÓK

Szerelési útmutató:

Az ultrahangos érzékelő telepítése során ügyelni kell arra, hogy a leválasztó elem megfelelően illeszkedjen. Ha a telepítés hibás, a küldés és fogadás műveleteket hátrányosan érintheti.

Tisztítás:

A lökhárítók ultrahangos érzékelőit tisztán és jégmentesen kell tartani a PDC rendszer megfelelő működésének biztosítása érdekében.

A károk elkerülése érdekében kerülni kell az érzékelők tisztítását nagynyomású tisztítóval.

A parkolássegítő érzékelő festése:

Az esetek többségében az ultrahangos érzékelők látható felületeit a jármű színére festették.

Ilyen esetekben a gyártó meghatározza a járműspecifikus festési irányelveket a működés károsodásának elkerülése érdekében. Így például a Volkswagen meghatározza, hogy a membrán elülső és oldalsó felületén a festék vastagsága nem haladhatja meg a 125µm-t.

Ezzel kapcsolatban figyelembe kell venni az egyes járműgyártók által adott aktuális, járműspecifikus információkat!

JAVÍTÁSI MEGJEGYZÉSEK

A jármű elektromos rendszereinek javítását csak képzett szakember végezheti.

A helytelenül végzett javítási munkák a rendszer meghibásodásához és súlyos személyi sérülésekhez vezethetnek.

Kérjük, vegye figyelembe az egyes rendszerek vagy járműgyártók által biztosított biztonsági és telepítési utasításokat az elektromos rendszerek minden javításakor.

 

A PARKOLÁSI TÁMOGATÁS TELEPÍTÉSE ÉS ELTÁVOLÍTÁSA: VIDEÓ 3:57 perc

A parkolási segédeszköz cseréje

Ez a videó létfontosságú információkat nyújt a parkolási segédeszköz cseréjéről.

Forrás: https://www.hella.com/techworld/au/Technical/Car-electronics-and-electrics/Ultrasound-based-parking-aid-park-distance-control-PDC-56199/

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top