fbpx

Nem megfelelő feltöltőnyomás

2020-04-22T09:56:19+02:002020. április 24.|Címkék: , , , , |

0

Az alany egy 2016-os évjáratú Fiat Ducato, 2,3-as, Euro 6-os motorral. A km-számláló 120 ezer környékén volt, a hiba pedig a következő: körülbelül 500–600 kilométerenként túl kicsi turbónyomás és levegőtömegáram-hibára panaszkodott a vezérlő. A márkaszervizben az alábbi alkatrészeket cserélték:

  • motorvezérlő
  • légtömegmérő
  • 4 injektor
  • intercooler
  • DPF
  • EGR-szelep
  • EGR-hűtő
  • turbónyomás-szabályozó szelep
  • turbófeltöltő

Minden gyári új alkatrész, melyek összértéke majdnem 4 millió forint, de az autó továbbra is produkálta a hibát. Mivel a hiba ritkán jött elő, ezért nehéz volt megállapítani a pontos körülményeket. Azt sikerült megállapítani, hogy 30% körüli gázpedálállásnál, tehát nem nagy terhelésnél jön elő a hiba. Ezzel már sikerült a tömítetlenséget és a levegő vagy kipufogógáz akadályoztatását kizárni, hiszen azok nagyobb tömegáramoknál jelentenének hibát. A turbófeltöltő vákuumcsövét lehúzva kapunk ilyen hibakódokat, viszont az szemmel láthatóan működött és tömített volt. A szabályzást szemrevételezéssel és multiméterrel is ellenőriztük. A következő lépés a szabályzás pontosságának vizsgálata volt.

Az ügyfél arra panaszkodott, hogy a hiba egy EGR-visszahívási akció után jött elő, így a kipufogógáz-visszavezető rendszert alaposan átnéztük és egy adatgyűjtő segítségével hosszú távon vizsgáltuk az EGR és a turbófeltöltő működését. 400 km tesztelés alatt a hiba nem jött elő, de az látható volt, hogy a turbófeltöltő az elvárt töltőnyomás alatt teljesít, de csak olyan mértékben, hogy még hibakódot nem generál. Az is feltűnt, hogy a vezérlő a kis nyomás ellenére nem szándékozott növelni a nyomást, csak 74%-ot vezérelt ki. A PicoScope-ot csatlakoztattuk a szabályzó szelepre, és nagyon meglepő eredményt kaptunk: a mágnesszelepet 50 V-tal vezérelte a motorvezérlő, pedig csak 12 V kellene. A biztosítéknál és a motorvezérlő bemeneténél még 12 V-ot mértünk. Ellenőrizve a motorvezérlő tápjait, az egyik hiányzott. Követve a kábelkötegben a hiányzó tápvezetékét, láttuk, hogy az ABS-szivattyú kidörzsölte a kábelköteg szigetelését és az egyik vezetéket. A nem megfelelő tápellátás miatt a vezérlő csak 70%-os kitöltést tudott a vákuumszabályzó szelepnek kiadni, ezért folyamatosan kisebb volt a feltöltőnyomás. A vákuumdobnak nincs útadója, így nem tudta jelezni, hogy nem a megfelelő pozícióban van a turbófeltöltő-szabályozás. A javítás után a mágnesszelep szabályzása megfelelő lett.

Forrás: picoauto.com, Autotechnika 2019, április

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top