HOGYAN TARTHATJUK MEGFELELŐ ÁLLAPOTBAN AUTÓNK KLÍMARENDSZERÉT?

Motor és tuning
2024.06.07.

A nyár az az időszak, amikor az autó klímaberendezése a legnagyobb terhelésnek van kitéve és az esetleges meghibásodások vagy a nem megfelelő hatékonyság különösen kellemetlenné tud válni. Ráadásul, meghibásodás esetén hosszú ideig kell várakoznunk, hogy helyet kapjunk egy szakszervizbe. Az NRF szakértői emlékeztetnek minket azokra az egyszerű lépésekre, amelyek garantálják a klímarendszer zavartalan működését az év legmelegebb időszakában.

Az ellenőrzési tevékenységek magukban foglalják a rendszer megfelelő működésének, minden funkciójának és beállításának ellenőrzését, a teljesítmény és a reakcióképesség értékelését. Ezenkívül érdemes vizuálisan felmérni az egyes rendszerelemek állapotát, amelyek sérülhetnek:

  • Kondenzátor – általában közvetlenül a jármű első lökhárítója mögé van felszerelve, így könnyen megsérülhet. Ezenkívül a por és egyéb szennyeződések felhalmozódnak a kondenzátor bordáiban, ami idővel a teljesítmény romlásához vezethet.

      1.kép: A kondenzátor szennyeződése és sérülése

  • Szíjhajtás – ügyeljünk a látható üregekre az ékszíj barázdáiban, az élek kopottságára és a feszítés mértékére. Az elhasználódás további tünete a szíj csikorgása működés közben. Vessünk egy pillantást a szíjtárcsákra is. A meglazult kerék vagy az immobilizált vezetőtárcsa okozta egyenetlen szíjkövetés nem csak lerövidíti a szíj élettartamát, hanem komoly és hirtelen meghibásodáshoz is vezethet.
  • Kompresszor – keressük az esetleges szivárgás vagy olajszivárgás jeleit.

2.kép: A kompresszor szíjtárcsájának szennyeződése, ami olajszivárgásra utal

 

  • Klímavezetékek, elektromos csatlakozások és hasonlók – keressük a szivárgás vagy sérülés látható jeleit, valamint a korrózió jeleit is.

 

Ha nem észlelünk rendellenességet, érdemes funkcionális tesztet is végezni. Ez lehetővé teszi, hogy könnyedén felmérjük az autó klímaberendezésének valós hatékonyságát, mivel nem ritka, hogy a hatékonyság romlása idővel eloszlik és nem vonja magára a jármű használóinak figyelmét.

Maga a teszt néhány egyszerű lépésből áll:

  1. parkoljuk le az autót az árnyékban
    2. nyissunk ki minden ajtót és ablakot
    3. indítsuk be a motort és tartsuk a fordulatszámot 1500-2000 ford./perc között
    4. kapcsoljuk be a légkondicionálót, állítsuk be a minimális hőmérsékletet és a maximális levegősebességet
    5. indítsuk el a zárt levegő üzemmódot
    6. állítsuk be a levegőellátást az arc felé, és csak a középső légcsatornákat hagyjuk nyitva
    7. kb. 5 perc elteltével mérjük meg a levegő hőmérsékletét a műszerfal közepén lévő szellőzőnyílásnál

Egy megfelelően működő rendszernél a hőmérsékleti értéknek nagyjából meg kell egyeznie az alábbi táblázatban szereplő értékekkel:

 

(*külső hőmérséklet, **ellátási hőmérséklet)

  1. táblázat A befújt levegő hőmérsékletének értékei a kültéri hőmérséklethez viszonyítva

 

Az NRF szakértői javasolják a légkondicionáló rendszer vizuális és funkcionális ellenőrzését legalább évente egyszer. A jármű utastér szűrőjét ugyanilyen gyakorisággal kell cserélni. Érdemes felszerelni aktívszén szűrővel – jobb védelmet nyújt a szennyeződésekkel szemben, és hatékonyan szünteti meg a kellemetlen szagokat.

3.kép: Szennyezett kabinszűrő

A fenti tevékenységek nem igényelnek speciális ismereteket vagy készségeket. Ehelyett lehetővé teszik a lehetséges hibák észlelését, mielőtt azok súlyos meghibásodáshoz vezetnének. Például egy sérült kompresszor szíjtárcsát gyakran ki lehet cserélni egy újra, így elkerülhető magának a kompresszornak a költséges cseréje.

Az NRF több mint 300 különböző kis alkatrészt kínál a klímarendszerekhez, a fent említett szíjtárcsáktól kezdve a kompresszor tengelykapcsolóin, tekercseken, expanziós szelepeken, nyomásérzékelőkön és nyomáskapcsolókon át.

FONTOS: Az NRF azt javasolja, hogy a jármű légkondicionáló rendszerében a javítással vagy az alkatrészek cseréjével kapcsolatos bármilyen mechanikus beavatkozást szakképzett szerelők végezzenek erre szakosodott műhelyekben.

A klímarendszer szervizeléséhez speciális berendezések és szakképzett személyzet használata szükséges. A korábban ismertetett ellenőrzéseken túlmenően a szervizelés során ellenőrizni kell a rendszerben lévő tényleges hűtőközeg mennyiséget, mert egyes járművekben a klíma még a hűtőközeg 50%-a esetén is normálisan működhet. Ez nem csak a hűtési teljesítmény szempontjából különösen fontos.

(kompresszor 50%, kondenzátor 20%, elpárologtató 10%, szárító 10%, vezetékek 10%)

1.ábra: Az olaj jelenlétének százalékos megoszlása a klímaberendezésben

 

A hűtőközeg egyben az a közeg is, amely az olaj keringtetéséért felelős a rendszerben. Ahogy az ábrán szemléltető módon látható, az olajmennyiségnek csak körülbelül a fele van a kompresszorban. A maradék szétoszlik más alkatrészek között, és a folyékony hűtőközeggel homogén keverékként keringenek, miközben különféle funkciókat látnak el, például korrózióvédelmet biztosítanak. Következésképpen a hűtőközeg elvesztése egyben az olajáramlás csökkenését is jelenti, és az alkatrészek gyorsabb kopásához és súlyos meghibásodásokhoz vezethet.

Az NRF azt javasolja, hogy csak a legjobb minőségű, autóipari klímaberendezésekhez tervezett olajokat használjunk. A márka kompresszorai prémium minőségű olajjal vannak feltöltve, hogy biztosítsák a hosszú és problémamentes működést. A cég portfóliója 1000 kompresszort tartalmaz minden típusú járműhöz.

A légkondicionáló szervizelése során egy másik szempont a szárító-szűrő állapotának ellenőrzése és szükség esetén cseréje. A rendszerben lévő nedvesség a legnagyobb ellenség. Korróziót okoz, negatívan befolyásolja az olaj kenési tulajdonságait, rontja a teljesítményt és közvetlenül meghibásodást okozhat. Szélsőséges esetekben a víz megfagyhat az expanziós szelepben, ami a hűtőközeg és az olajáramlás eltömődését okozhatja. A szervizelés során a rendszerben keletkező vákuum nem csak a tömítettségét igazolja, hanem lehetővé teszi a rendszerből a maradék víz elvezetését is.

Bár a párátlanító cseréje szükségtelen költségnek tűnhet, különösen mivel ezek többsége ma már a kondenzátor szerves részét képezi, előfordulhat, hogy ez csak a töredéke a javítás értékének egy súlyos meghibásodás esetén, ami könnyen elkerülhető lenne. Más szóval, ez egy nyilvánvaló megtakarítás.

Mivel a szárítók rendkívül érzékenyek a szállítási és tárolási módokra, mivel nedvesség kerülhet beléjük, és ez idő előtt telítheti őket, az NRF erre vonatkozóan saját szabványokat dolgozott ki. Ez vonatkozik mind a kondenzátorokra, amelyekből jelenleg több mint 900-at kínál a cég, magukra a páramentesítőkre, azaz további 280 darabra, valamint a korábban említett kompresszorokra. A gyártási folyamat végén a légkondicionáló alkatrészeket vákuum alá helyezik, majd inert gázzal (nitrogénnel vagy héliummal) töltik fel. Az ilyen alkatrész tömítésének feloldása csak közvetlenül a műhelyben történő beszerelés előtt történik. Ezt jellegzetes sziszegő hang kíséri.

 

A fentiekre tekintettel az NRF szakértői azt javasolják, hogy a teljes klímaszervizt legalább 2 évente egyszer végeztessük el. Ezenkívül az évszaktól és az időjárási körülményektől függetlenül ne felejtsük el használni a klímaberendezést a járműben. Ezzel elkerülhető az a rendkívül kedvezőtlen helyzet, amikor a több hidegebb hónapja stagnáló rendszer a hőmérséklet emelkedésével hirtelen teljes terhelésen és maximális hatásfokkal kénytelen dolgozni. Sőt, a kisebb kellemetlenségek és a közelgő

meghibásodások első tünetei még azelőtt elkaphatók, amikor a klímaberendezésre a legnagyobb szükség van.

 

NRF termékek széles palettája megtalálható az Inter Cars kínálatában. Keresse ügyfélszolgálatunkat és telephelyeinket bizalommal.

 

Kapcsolódó cikkek

Philips izzók az Inter Cars kínálatában !

AZ EREDETI ALKATRÉSZEKKEL MEGEGYEZŐ MINŐSÉGŰ MONROE INTELLIGENT SUSPENSION RIDESENSE™ ELEKTRONIKUS CSILLAPÍTÓK

HOGYAN TARTHATJUK MEGFELELŐ ÁLLAPOTBAN AUTÓNK KLÍMARENDSZERÉT?

OSRAM – LEDriving Working Lights – FLUSH

Hogyan tarthatjuk megfelelő állapotban autónk klímarendszerét?

Ezen a weboldalon sütiket használunk.
Adatvédelmi nyilatkozat