A motorkerékpár abroncsoké egy vitatott témakör, a gumik kiválasztása szédítő feladatnak bizonyulhat. Azonban van egy egyszerű megoldásunk a megfelelő abroncsok kiválasztására, a méretek leolvasására és arra, hogy érdemes-e hátul szélesebb gumikat használni.
Hogyan válasszunk abroncsot?
A motorkerékpár gumiabroncsok kiválasztása a látszattal ellentétben nagyon egyszerű. Ha nem szeretnéd végigolvasni a teljes útmutatónkat, mindössze három dolgot kell megjegyezned:
A szupersport gumiabroncsokat feltenni városi vezetéshez semmi értelme, hiszen csökkenti a biztonságot. Fordítva is igaz – válassz sportgumit a versenypályára tett látogatásokhoz, és túraabroncsot hosszú utakhoz. Az abroncs típusa nagy hatással van a kezelhetőségre, a biztonságra és a kormány mögött tapasztalt érzésre.
A második pont ellentmondásos: ne változtass méretet. A legtöbb esetben a méretváltozás negatívan befolyásolja a motorkerékpár kezelhetőségét. A motorkerékpárokat tervező mérnökök az abroncsméreteket az adott modell geometriájától és felhasználásától függően választják ki.
A gumiabroncs méretének megváltoztatása = a geometria megváltoztatása, ezért az ilyen változtatás speciális ismereteket igényel. A legtöbb embernek nincs ilyen tudása.
Gyors segítség új gumi vásárlása előtt:
A motorkerékpár gumik márkája nem számít
A jó hír az, hogy a márka sokkal kevésbé számít, mint gondolnád. Minden prémium gyártó szinte minden szegmensében kínál gumiabroncsokat (út, sport, kaland, túra, robogó stb.), és még ha nem is a prémium mellett döntenél, a gumiabroncsok újakra való cseréje mindig pozitív hatással lesz a kétkerekű kezelhetőségére.
Az abroncs jelölések dekódolása
Az abroncsok jelöléseinek leolvasása egyszerűbb, mint amilyennek látszik.
Hogyan kell leolvasni a gumi méretét?
A gumiabroncs jelölését leggyakrabban a következőhöz hasonló formában adják meg: 190/50 R17 (69T).
A második érték zavart okozhat: az 50 nem 50 mm-t jelent, hanem 50%-ot. Ez a szélesség százaléka, azaz a leírt példában: 190 mm szélesség x 50% = 95 mm magasság.
Emiatt a gumiabroncs szélesebbre cseréje óriási hatással lehet a kezelhetőségre. A 200/50 R17-es gumiabroncs magassága 100 mm, a motorkerékpár standard gumija 95 mm. A plusz 5 mm ugyanúgy befolyásolja a kerékpár kezelhetőségét, mint a további 10 mm szélesség.
A gumiabroncs felépítése
A modern közúti motorkerékpár gumiabroncsok legnépszerűbbjei a radiál gumiabroncsok. Ez nem változtat azon a tényen, hogy három különböző jelölésű gumiabroncs-szerkezettel van dolgunk:
Ez a jelölés közvetlenül a gumiabroncs szélessége és magassága után található, példánkban ez 190/50 R17 69T.
Terhelési index
A gumiabroncs-jelölések fontos eleme a terhelési index, amely a keréktárcsa átmérője mögött található. Pl.:
Sebesség index
Fontos még a motorkerékpár gumiabroncsok sebességbesorolása, ami azt a maximális biztonságos sebességet jelenti, amellyel az abroncs tud működni, ez betűkóddal van jelezve. Pl.:
A teljes gumiabroncs kód elolvasása
190/50 R17 (69T) gumiabroncsunk egy 190 mm széles, 95 mm magas, 17″-os felnihez való radiál gumiabroncs, 325 kg-os terhelési- és 190 km/h sebesség indexszel.
Egyéb jelölések
A fentiek mellett más jelölések is megjelenhetnek:
Milyen nyomást szükséges beállítani?
Megjegyzés, ismét egy vitatott témakör – a lelkes amatőrök tanácsaival ellentétben a nyomást gyártó által javasolt értékeket állítsd be. Választhatsz, hogy a nemzetközi márkák motorkerékpárjait és gumiabroncsait tervező, magasan képzett szakemberek tudására vagy épp egy névtelen fórumtag tudására sz
Még akkor is, ha a becslések szerint normál útviszonyok között a közúti motorkerékpárok nyomásának 2,1 és 2,5 bar között kell lennie az első abroncsnál és 2,3 és 2,9 bar között a hátsó gumiabroncsnál, sok múlik:
A gyártók a motoron utazók számától és a csomagok mennyiségétől függően eltérő nyomást javasolnak. Ha nem tudod, milyen nyomást válassz, érdemes megnézni a szervizkönyvet. Az abroncsnyomás pontos meghatározásához pedig mindenképpen vásárolj jó minőségű abroncsnyomásmérőt.
A motorkerékpár gumiabroncsok típusai
A motorkerékpár gumiabroncsok számos funkcionális kategóriába sorolhatók, kezdve a legnépszerűbb közúti abroncsokkal.
Közúti abroncsok
Univerzális gumiabroncsok nagyon széles kategóriája országúti motorkerékpárokhoz. Ezek között találsz városi vezetésre, agresszívabb kanyarodásra és könnyed túrákra tervezett gumikat. Az országúti motorkerékpár abroncsok a legszélesebb kategóriát jelentik, ezért ha kétkerekű gumiabroncsot keresel, győződj meg arról, hogy az általad választott megfelel a rendeltetésszerű használatnak.
Sport abroncsok
Egy másik népszerű kategória a sportmotorkerékpárokhoz és erős naked bike-okhoz. A sport abroncsok nagyszerű érzetet és jó tapadást biztosítanak, de a gyorsabban kopnak és kevésbé sokoldalúak. A sportgumik rosszabbul viselik a kátyúkat, az alacsony hőmérsékletet vagy az esőt.
Fontos: A sport gumiabroncsokat nem szabad összetéveszteni a nagy teljesítményű slick versenyabroncsokkal, amelyek nem alkalmasak közúti használatra. A futófelület hiánya egy dolog, de a slick abroncsot úgy tervezték, hogy nagyon speciális körülmények között működjön, és egy átlagos közúton, ahol nem lehet elérni az üzemi hőmérsékletet, a slick abroncsnak kisebb a tapadása, mint egy normál sportgumiknak.
Adventure abroncsok
Az utóbbi időben nagyon népszerű kaland abroncsok a túramotorkerékpárokhoz való országúti abroncsok, amelyek terep tulajdonságokat is kínálnak (pl. agresszívabb futófelület használatával). Az Adventure abroncsokat gyakran az út és a terepviszonyok aránya szerint értékelik, pl. 50/50, 90/10, 70/30. Egy kalandabroncs mindig kompromisszum – minél inkább terepen van, annál rosszabbul bírja az aszfalton, és fordítva.
Cross/enduro Abroncsok
A cross/enduro motorkerékpárok gumiabroncsai ugyanazok, mint a pályaabroncsok. Úgy tervezték, hogy egy nagyon specifikus környezetben, egy motocross pályán vagy terepen működjenek. Igénytől függően ezek az abroncsok lehetnek homok, kemény terep, sár stb. felületekre alkalmasak. Egyes cross/enduro gumiabroncsok közúti jóváhagyással rendelkeznek.
Gumiabroncsok chopperhez és cruiserhez
Ezek többnyire magas terhelési indexű abroncsok. A jó minőségű, nehéz motorkerékpárokhoz való túraabroncsokat egyre gyakrabban használják a cruiserekben és a chopperekben, de nem tagadható, hogy az ilyen típusú kétkerekűek kedvelői az abroncs megjelenésére is odafigyelnek. A sorozatgyártású gumiabroncs méretével megegyező méretű használat elve változatlan.
Robogó gumik
Valójában a robogó gumik alkategóriákra oszthatók: sport, városi, túra és akár… kaland. A robogó gumiabroncsok elsősorban méretükben különböznek társaiktól. A legtöbb gyártó lehetőségek széles skáláját kínálja a robogók számára.
GYIK
Fel lehet szerelni szélesebb gumikat egy motorkerékpárra?
Lehet, de ennek nincs sok értelme. A gumiabroncs méretének megváltoztatása befolyásolja a motorkerékpár geometriáját. Ha nem tudod, mit csinálsz, a motorkerékpár az új gumik ellenére lényegesen nehezebben kezelhetővé válik.
A motorkerékpár abroncsainak azonosnak kell lenniük?
Igen, mindig érdemes szettben cserélni az abroncsot.
Hogyan válasszunk motorgumit?
Válassz egy adott modellhez szabványos méretű gumiabroncsot, amely megfelel a vezetési stílusodnak.
Hogyan lehet leolvasni a motorkerékpár gumiabroncs méretét?
Az első számjegy a szélesség milliméterben, a második a magasság a szélesség százalékában kifejezve. A következő számjegy a felni átmérője. A további karakterek a sebesség- és terhelhetőségi indexeket jelzik.
© 2022 – Inter Cars Hungária Kft. – Minden jog fenntartva!