A megfelelő motorkerékpár abroncsok kiválasztása: típusok, méretek és tippek

Motor és tuning
2024.02.19.

A motorkerékpár abroncsoké egy vitatott témakör, a gumik kiválasztása szédítő feladatnak bizonyulhat. Azonban van egy egyszerű megoldásunk a megfelelő abroncsok kiválasztására, a méretek leolvasására és arra, hogy érdemes-e hátul szélesebb gumikat használni.

 

Hogyan válasszunk abroncsot?

A motorkerékpár gumiabroncsok kiválasztása a látszattal ellentétben nagyon egyszerű. Ha nem szeretnéd végigolvasni a teljes útmutatónkat, mindössze három dolgot kell megjegyezned:

  • Válaszd ki az igényeidnek és vezetési stílusodnak megfelelő gumiabroncsokat (túra túrákhoz, robogók robogókhoz stb.).
  • Válaszd a gyári méretének megfelelő gumiabroncsokat.
  • Rendszeresen vásárolj új gumit.

A szupersport gumiabroncsokat feltenni városi vezetéshez semmi értelme, hiszen csökkenti a biztonságot. Fordítva is igaz – válassz sportgumit a versenypályára tett látogatásokhoz, és túraabroncsot hosszú utakhoz. Az abroncs típusa nagy hatással van a kezelhetőségre, a biztonságra és a kormány mögött tapasztalt érzésre.

A második pont ellentmondásos: ne változtass méretet. A legtöbb esetben a méretváltozás negatívan befolyásolja a motorkerékpár kezelhetőségét. A motorkerékpárokat tervező mérnökök az abroncsméreteket az adott modell geometriájától és felhasználásától függően választják ki.

A gumiabroncs méretének megváltoztatása = a geometria megváltoztatása, ezért az ilyen változtatás speciális ismereteket igényel. A legtöbb embernek nincs ilyen tudása.

Gyors segítség új gumi vásárlása előtt:

  • Határozd meg a motorkerékpár szabványos gumiabroncsméretét.
  • Igényeid ismeretében válassz a szegmensek közül: közúti, sport, pálya, túras, kaland, offroad, robogó.
  • Nézd meg a prémium gyártók kínálatát egy adott szegmensben.
  • Válaszd ki az igényeidnek és költségvetésednek megfelelő gumiabroncsokat.

 

A motorkerékpár gumik márkája nem számít

A jó hír az, hogy a márka sokkal kevésbé számít, mint gondolnád. Minden prémium gyártó szinte minden szegmensében kínál gumiabroncsokat (út, sport, kaland, túra, robogó stb.), és még ha nem is a prémium mellett döntenél, a gumiabroncsok újakra való cseréje mindig pozitív hatással lesz a kétkerekű kezelhetőségére.

Az abroncs jelölések dekódolása

Az abroncsok jelöléseinek leolvasása egyszerűbb, mint amilyennek látszik.

Hogyan kell leolvasni a gumi méretét?

A gumiabroncs jelölését leggyakrabban a következőhöz hasonló formában adják meg: 190/50 R17 (69T).

  • 190 – gumiabroncs szélessége milliméterben.
  • 50 – magasság a szélesség százalékában kifejezve.
  • 17 – felni átmérő

A második érték zavart okozhat: az 50 nem 50 mm-t jelent, hanem 50%-ot. Ez a szélesség százaléka, azaz a leírt példában: 190 mm szélesség x 50% = 95 mm magasság.

Emiatt a gumiabroncs szélesebbre cseréje óriási hatással lehet a kezelhetőségre. A 200/50 R17-es gumiabroncs magassága 100 mm, a motorkerékpár standard gumija 95 mm. A plusz 5 mm ugyanúgy befolyásolja a kerékpár kezelhetőségét, mint a további 10 mm szélesség.

A gumiabroncs felépítése

A modern közúti motorkerékpár gumiabroncsok legnépszerűbbjei a radiál gumiabroncsok. Ez nem változtat azon a tényen, hogy három különböző jelölésű gumiabroncs-szerkezettel van dolgunk:

  • R – radiál gumiabroncs.
  • „-” – diagonál gumiabroncs.
  • B – diagonál övvel.

Ez a jelölés közvetlenül a gumiabroncs szélessége és magassága után található, példánkban ez 190/50 R17 69T.

Terhelési index

A gumiabroncs-jelölések fontos eleme a terhelési index, amely a keréktárcsa átmérője mögött található. Pl.:

  • 69 – 325 kg-ig,
  • 72 – 355 kg-ig,
  • 81 – 462 kg-ig.

Sebesség index

Fontos még a motorkerékpár gumiabroncsok sebességbesorolása, ami azt a maximális biztonságos sebességet jelenti, amellyel az abroncs tud működni, ez betűkóddal van jelezve. Pl.:

  • R – 170 km/h-ig,
  • T – 190 km/h-ig,
  • H – 210 km/h-ig,
  • V – 240 km/h-ig.

A teljes gumiabroncs kód elolvasása

190/50 R17 (69T) gumiabroncsunk egy 190 mm széles, 95 mm magas, 17″-os felnihez való radiál gumiabroncs, 325 kg-os terhelési- és 190 km/h sebesség indexszel.

Egyéb jelölések

A fentiek mellett más jelölések is megjelenhetnek:

  • TT – „Tube type” – tömlővel (pl. offroad abroncsok),
  • TL – „Tubeless” – tömlő nélküli gumiabroncs,
  • M/C – csak motorkerékpárokhoz használható gumiabroncs,
  • NHS – közúti engedély nélküli gumiabroncs (slick, offroad),
  • RF –erősített gumiabroncs.

Milyen nyomást szükséges beállítani?

Megjegyzés, ismét egy vitatott témakör – a lelkes amatőrök tanácsaival ellentétben a nyomást gyártó által javasolt értékeket állítsd be. Választhatsz, hogy a nemzetközi márkák motorkerékpárjait és gumiabroncsait tervező, magasan képzett szakemberek tudására vagy épp egy névtelen fórumtag tudására sz

Még akkor is, ha a becslések szerint normál útviszonyok között a közúti motorkerékpárok nyomásának 2,1 és 2,5 bar között kell lennie az első abroncsnál és 2,3 és 2,9 bar között a hátsó gumiabroncsnál, sok múlik:

  • motorkerékpár típusán,
  • felhasználáson,
  • terhelésen.

A gyártók a motoron utazók számától és a csomagok mennyiségétől függően eltérő nyomást javasolnak. Ha nem tudod, milyen nyomást válassz, érdemes megnézni a szervizkönyvet. Az abroncsnyomás pontos meghatározásához pedig mindenképpen vásárolj jó minőségű abroncsnyomásmérőt.

A motorkerékpár gumiabroncsok típusai

A motorkerékpár gumiabroncsok számos funkcionális kategóriába sorolhatók, kezdve a legnépszerűbb közúti abroncsokkal.

Közúti abroncsok

Univerzális gumiabroncsok nagyon széles kategóriája országúti motorkerékpárokhoz. Ezek között találsz városi vezetésre, agresszívabb kanyarodásra és könnyed túrákra tervezett gumikat. Az országúti motorkerékpár abroncsok a legszélesebb kategóriát jelentik, ezért ha kétkerekű gumiabroncsot keresel, győződj meg arról, hogy az általad választott megfelel a rendeltetésszerű használatnak.

Sport abroncsok

Egy másik népszerű kategória a sportmotorkerékpárokhoz és erős naked bike-okhoz. A sport abroncsok nagyszerű érzetet és jó tapadást biztosítanak, de a gyorsabban kopnak és kevésbé sokoldalúak. A sportgumik rosszabbul viselik a kátyúkat, az alacsony hőmérsékletet vagy az esőt.

Fontos: A sport gumiabroncsokat nem szabad összetéveszteni a nagy teljesítményű slick versenyabroncsokkal, amelyek nem alkalmasak közúti használatra. A futófelület hiánya egy dolog, de a slick abroncsot úgy tervezték, hogy nagyon speciális körülmények között működjön, és egy átlagos közúton, ahol nem lehet elérni az üzemi hőmérsékletet, a slick abroncsnak kisebb a tapadása, mint egy normál sportgumiknak.

Adventure abroncsok

Az utóbbi időben nagyon népszerű kaland abroncsok a túramotorkerékpárokhoz való országúti abroncsok, amelyek terep tulajdonságokat is kínálnak (pl. agresszívabb futófelület használatával). Az Adventure abroncsokat gyakran az út és a terepviszonyok aránya szerint értékelik, pl. 50/50, 90/10, 70/30. Egy kalandabroncs mindig kompromisszum – minél inkább terepen van, annál rosszabbul bírja az aszfalton, és fordítva.

Cross/enduro Abroncsok

A cross/enduro motorkerékpárok gumiabroncsai ugyanazok, mint a pályaabroncsok. Úgy tervezték, hogy egy nagyon specifikus környezetben, egy motocross pályán vagy terepen működjenek. Igénytől függően ezek az abroncsok lehetnek homok, kemény terep, sár stb. felületekre alkalmasak. Egyes cross/enduro gumiabroncsok közúti jóváhagyással rendelkeznek.

Gumiabroncsok chopperhez és cruiserhez

Ezek többnyire magas terhelési indexű abroncsok. A jó minőségű, nehéz motorkerékpárokhoz való túraabroncsokat egyre gyakrabban használják a cruiserekben és a chopperekben, de nem tagadható, hogy az ilyen típusú kétkerekűek kedvelői az abroncs megjelenésére is odafigyelnek. A sorozatgyártású gumiabroncs méretével megegyező méretű használat elve változatlan.

Robogó gumik

Valójában a robogó gumik alkategóriákra oszthatók: sport, városi, túra és akár… kaland. A robogó gumiabroncsok elsősorban méretükben különböznek társaiktól. A legtöbb gyártó lehetőségek széles skáláját kínálja a robogók számára.

GYIK

Fel lehet szerelni szélesebb gumikat egy motorkerékpárra?

Lehet, de ennek nincs sok értelme. A gumiabroncs méretének megváltoztatása befolyásolja a motorkerékpár geometriáját. Ha nem tudod, mit csinálsz, a motorkerékpár az új gumik ellenére lényegesen nehezebben kezelhetővé válik.

A motorkerékpár abroncsainak azonosnak kell lenniük?

Igen, mindig érdemes szettben cserélni az abroncsot.

Hogyan válasszunk motorgumit?

Válassz egy adott modellhez szabványos méretű gumiabroncsot, amely megfelel a vezetési stílusodnak.

Hogyan lehet leolvasni a motorkerékpár gumiabroncs méretét?

Az első számjegy a szélesség milliméterben, a második a magasság a szélesség százalékában kifejezve. A következő számjegy a felni átmérője. A további karakterek a sebesség- és terhelhetőségi indexeket jelzik.

Kapcsolódó cikkek

Sérült hengerfejtömítés – Mik a tünetek, hogyan diagnosztizálható, ki kell-e cserélni?

Poliuretán felfüggesztés elemek a TEDGUM-tól

Nem indul be a motorod tavasszal?

PolStarter – Önindítók és Generátorok Lengyelországból!

MEYLE Lamborghini a DTM-ben!

Ezen a weboldalon sütiket használunk.
Adatvédelmi nyilatkozat